DHA – czyli najważniejsze kwasy omega 3 w okresie ciąży i karmienia

DHA

DHA

Cześć:)

W medycynie jak w każdej innej dziedzinie życia panują pewne mody. Przez lata „królem tranu” był olej  z wątroby rekina. Oczywiście z czasem zostaje on wyparty przez kryla (o czym pewnie kiedyś napiszę). Jeszcze do niedawna najzdrowszą zieleniną był szpinak, a ostatnio wszyscy jedzą brokuły. Z kolej kobiety planujące dziecko, te w ciąży i w okresie karmienia faszerowane były przez lata kwasem foliowym i żelazem. Obecnie na pierwszym planie suplementacji „okołociążowej” stoją trzy literki: DHA. Dodawany jest on do większości miksów witaminowych dla kobiet w ciąży, ponadto zaleca się go także niemowlętom i dzieciom. Znajdziemy go nie tylko w witaminach, ale także w mleku! I tu pojawiło się moje pytanie – co to właściwie jest DHA?

Czym jest DHA?                      

Otóż DHA to chemicznie kwas dokozaheksaenowy. Niewiele to pewnie mówi, więc spieszę z wyjaśnieniem. Jest to po prostu wielonienasycony kwas tłuszczowy zaliczany do grupy omega-3. Jego podstawowym źródłem są algi, oraz ryby, dla których są one pożywieniem.

DHA

DHA

Rola DHA

Jak się okazuje DHA ogrywa ogromną rolę w utrzymaniu naszego organizmu w dobrym zdrowiu. Przede wszystkim jest on głównym budulcem układu nerwowego (97% kwasów omega 3 w mózgu to DHA, a w siatkówce oka to 95%). Niedobory DHA  u dorosłych prowadzą do depresji, ADHA i Alzheimera. Eksperci medyczny określili minimalną dawkę DHA na 200 mg dziennie. Brak DHA w okresie ciąży może spowodować niedorozwój płodu, a także „nagłą śmierć łóżeczkową”. Prawidłowa suplementacja DHA wpływa pozytywnie na rozwój narządu wzroku i mowy u płodu, zmniejsza ryzyko alergii i astmy (o ponad 70%). Pod jego działaniem sam okres ciąży może się nieco wydłużyć, znacznie obniża się też ryzyko porodu przedwczesnego(o ponad 85%). DHA jest ważny także dla matki, zmniejsza on ryzyko rzucawki okołoporodowej i depresji, zarówno w ciąży jak i po porodzie. Zapobiega on bowiem spadkom i wahaniom nastroju, a także zmniejsza agresję w sytuacjach stresowych.  Ale odpowiedni poziom DHA ważny jest nie tylko w ciąży i w okresie karmienia. Wspiera on bowiem rozwój psychomotoryczny dziecka, koordynację wzrokowo-ruchową w wieku przedszkolnym, a w okresie szkolnym pomaga w skupieniu uwagi.

DHA

DHA

Ważne ciekawostki o DHA

  • DHA transportowany jest przez łożysko do płodu jako jedyny kwas z grupy omega 3
  • DHA podawane w kapsułkach jest bezpieczniejsze od tego z pokarmów (np. ryby), gdyż algi używane do ich produkcji są hodowane w warunkach kontrolowanych (czystość, bezpieczeństwo, brak toksycznych związków)
  • DHA poprawia parametry urodzeniowe niemowlęcia

 

Skąd brać DHA?

Najlepszym  i naturalnym źródłem DHA są ryby morskie. I tu pojawia się problem. Bolączką Polaków jest wciąż niski poziom spożycia ryb (ok. 10 kg rocznie, a średnia UE to 21kg). Ale to nie koniec ograniczeń. Kobiety w ciąży i w okresie karmienia, także niemowlęta i dzieci powinny unikać ryb morskich z uwagi na zanieczyszczenia metalami ciężkimi. Ile w tym prawdy, a ile mitu? Eksperci są podzieleni. Jedno jest pewne, należy zachować umiar. Jeśli już jemy ryby, to najbogatsze w omawiane kwasy są: łosoś, makrela, śledź, sardynki i algi morskie. Ale są również źródła alternatywne – jajka, oliwa z oliwek, olej lniany, rzepakowy i arachidowy. Za standardową dawkę uważa się 200-250 mg, za bezpieczne dla ciężarnych uchodzą nawet 500- 1000 mg/dobę. Czasem jednak nie wystarczy regularne podawanie DHA w posiłkach. Nadmierne spożywanie alkoholu, słodyczy i innych produktów zawierających izomery trans kwasów tłuszczowych zmniejszają wchłanianie DHA.

Co zatem zostaje?

Suplementacja. Preparatów z DHA na obecnym rynku nie brakuje, każdy znajdzie coś dla siebie, zarówno pod względem ceny, dawki, jak i producentów. Dostępne są też różne wersje suplementów: czyste DHA lub DHA z dodatkiem witaminy D (dla niemowląt), a także DHA z dodatkiem kwasu foliowego, żelaza, witaminy D i jodu (dla przyszłych mam).

Myślę, że warto się tym tematem zainteresować, zwłaszcza gdy planujemy potomstwo.

Zdrowych wyborów życzę, pozdrawiam, Euceryna*

 

13 komentarz

  1. akws napisał(a):

    Witam,
    Świetny portal.
    Chciałabym zapytać o dobry specyfik z DHA (żeby nie miał niepotrzebnych zapełniaczy) – taki z witaminami dla kobiet w ciąży i sam (bez witamin).
    Z góry dziękuję.

    • euceryna napisał(a):

      Jeśli chodzi o suplementację DHA, zarówno dla niemowląt, ciężarnych jak i karmiących to dobrze wypada firma Sequoia, produkująca całą gamę produktów OmegaMed. Nie są to tanie suplementy, ale są bezpieczne. DHA nie pochodzi z ryb (możliwość zanieczyszczenia metalami ciężkimi), ale z Alg. Istnieją wersje z samym DHA oraz z witaminami, ale nie z całym kompleksem. Zawierają tylko to, co faktycznie jest niezbędne przyszłej Mamie (kwas foliowy, jod, żelazo, witamina D). Całą resztę można sobie „suplementować” zdrową dietą. Polecam, E*

  2. Hexe_Ana napisał(a):

    A jak jest z ilością kwasów DHA jeśli porównać suplementy i tran ? podaję dzieciom tran zawsze w sezonie jesienno-zimowym, a ostatnio pediatra zasugerowała zmianę na jakiś (oczywiście z konkretnej firmy i nie tani….) preparat. Zastanawiam się czy jest różnica w ilości i przyswajalności.

    • euceryna napisał(a):

      Podstawowa różnica to nie zawartość DHA ale witaminy A. Obecnie badania potwierdziły, że suplementujemy jej za dużo. Nasza polska dieta też jest w nią bogata. Tran posiada witaminę A, D i E, natomiast preparat z DHA nie posiada ich wcale, lub ma tylko D. Stąd zmiany zaleceń pediatrów. Inne badania wykazały, że ze wszystkich kwasów tłuszczowych to właśnie DHA ma największe znaczenie. MA to zatem sens. A co do ceny, preparat z DHA kosztuje tyle co dobry tran z rekina czy kryla. Myślę, że warto spróbować. Pozdrawiam, E*

  3. Magda napisał(a):

    A czy może kobieta, która nie karmi, ale jest mamą dwójki dzieci, młodsze dwa lata, która cierpi na brak snu, wypoczynku i częste przeziębienia 🙂 – suplementować się DHA Pregna?
    Może to i dziwne pytanie, ale ten preparat ma całkiem spore stężenie w 1 kapsułce.

    • euceryna napisał(a):

      Oczywiście, że może. Ale są też preparaty z DHA nie dedykowane ciężarnym. Lepiej wybrać takie, bo są zwyczajnie tańsze. Ciąża i karmienie to świetny biznes, a napisy „dla kobiet w ciąży” to często mechanizm podnoszący cenę preparatu identycznego z nieciążowym. Pozdrawiam, E*

  4. Ewa napisał(a):

    Zdecydowanie się zgadzam, że DHA podawane w kapsułkach jest bezpieczniejsze od tego z pokarmów. Kiedyś jadłam ryby i bardzo tego pożałowałam. Teraz uzupełniam dietę za pomocą Gold omega 3, właśnie DHA i nigdy nie byłam tak zdrowa jak obecnie. Kiedyś nawet cholesterol mi skakał jak szalony pomimo zdrowej diety.

  5. Paulina napisał(a):

    Ja sama też przyjmuję DHA bo w ciąży jestem, ale i pediatra powiedziała, że syn mój dwuletni ma przyjmować tak samo jak ja tylko, że w innej formie. Ja normalnie doustnie w tabletkach a syn w kapsułkach twist off bobik DHA. Aż dziwne, że nie stawia mi oporu bo wiadomo, że ma to swój specyficzny smak i zapach.

    • euceryna napisał(a):

      I prawidłowo, małe dzieci, ciężarne, karmiące, a także każdy dbający o odporność powinien przyjmować DHA i wit. D i C. Warto! Pozdrawiam, E*

  6. Kasia napisał(a):

    Witam 🙂 fajny artyk. Zastanawiam sie tyloo jak to kest z suplementacja pozostalych kwasow? Omega 6 i Omega 3 (a nie „tylko” dha) Czy tylko dha wystarcza?

    • euceryna napisał(a):

      Aktualnie „modnym” i polecanym jest EPA i DHA, gdyż najlepiej wpływają na odporność. Pozdrawiam, E*

  7. Aga napisał(a):

    Witam,
    A co Pani sądzi o kwasach Omega w preparacie z oleju lnianego essentiAla? Jestem w ostatnim trymestrze ciąży, wcześniej brałam witaminy dla ciężarnych teraz lekarz stwierdził, że wystarczy od czasu do czasu, a codziennie kwas foliowy i dha. Próbowałam i tran płynny i tabletki, ale strasznie odbijało mi się rybą i potęgowało zgagę. Sama odkryłam te essentiAla i po tym mi się nie odbija, ale czy dostarczam tych DHA tak jak trzeba? Mój lekarz nie zna tego preparatu. Mogłaby się Pani wypowiedzieć?

    • euceryna napisał(a):

      Witam! Tego preparatu też nie znam. Co mogę doradzić? Jak odbija się rybą, proszę wybrać te produkty, gdzie źródłem DHA są algi morskie. Nie ma takiej reakcji. Pozdrawiam, E*

Dodaj komentarz