Jak dotrwać do urlopu, czyli skąd wziąć energię do życia?

Relaks nad wodą

Relaks nad wodą

Cześć!

Sezon matur, sesji i klasyfikacji za nami. Znużenie sięga zenitu. Ale uczniowie i studenci to nie jedyni obecnie zmęczeni obywatele. Wiele z nas przecież nie idzie na urlop u progu lipca czy sierpnia, część musi poczekać dłużej.  A może przeciwnie, mieliście urlop w czerwcu i już zapomnieliście jak to było i macie niepokojące objawy? Dręczy Was bezsenność w nocy, senność w dzień, brak motywacji do pracy i siły by wstać z łóżka. Do tego problemy z koncentracją i pamięcią. Czy istnieje zatem jakiś sposób na dotrwanie do urlopu, a tuż po nim nie zwariować? Jak odzyskać utraconą energię?

Zapraszam na post: „Jak dotrwać do urlopu, czyli skąd wziąć energię do życia”.

Najważniejsze w procesie odzyskiwania energii jest czas naszej reakcji. Wyczerpanie psycho-fizycznie nigdy nie jest zjawiskiem nagłym. Generalnie zaczyna się niewinnie, od zwykłego, krótkotrwałego zmęczenia. Przechodzi ono stopniowo w przewlekły stan, połączony ze znużeniem, brakiem motywacji i skrajnym wyczerpaniem. Dlatego ważne jest, żeby przeciwdziałać zmęczeniu już u jego podstaw, nie dopuścić do jego rozwoju.

Powody zmęczenia:

  • przepracowanie
  • niedosypianie
  • odpowiedzialna praca i tryb życia
  • niewłaściwa dieta bogata w cukry, a niepełnowartościowa pod względem witamin i minerałów
  • brak aktywności fizycznej
  • choroba nowotworowa
  • cukrzyca
  • depresja
  • anemia
  • stres
  • problemy rodzinne

Źródła energii:

KOFEINA

To źródło, które przychodzi nam do głowy jako pierwsze. Działa szybko i skutecznie, ale czy na pewno?

Jak działa kofeina?

Owszem, pobudza ona pracę ośrodkowego układu nerwowego, przez co poprawia się nam samopoczucie, zwiększają siły i koncentracja. Niemniej jest to efekt tymczasowy. Poprawia ona bowiem metabolizm, stąd spora ilość energii ze spalonych węglowodanów, ponadto pobudza wydzielanie adrenaliny, która przyspiesza pracę serca, podnosi ciśnienie i rozszerza naczynia krwionośne w mózgu. Reakcja taka pojawia się zwykle do 20 minut od spożycia porcji kofeiny i utrzymuje się do kilkudziesięciu minut.

Gdzie znajdziemy kofeinę?

  • kawa
  • herbata
  • czekolada
  • napoje typu cola
  • napoje energetyczne
  • suplementy diety (Cardiamid z kofeiną, Guarana energy, Zielona kawa, Zielona herbata ekstrakt, Sesja, Vigor up)

Dobowe spożycie kofeiny nie powinno przekraczać 300 mg (czyli ok. 3-4 filiżanki). W kawie rozpuszczalnej jest jej 75 mg w 190 ml, w kawie parzonej 85 mg w 190 ml, w herbacie 50 mg w 190 ml, w napoju typu cola do 60 mg w 250 ml, w napoju energetycznym 30-90 mg w 250 ml, a w czekoladzie do 35 mg w 50 g.

Czym grozi nadmiar kofeiny?

Jak już pisałam wyżej, kofeina to metoda doraźna. Niejednokrotnie jednak zdarza nam się ją przedawkować, a skutki są następujące:

  • nerwowość
  • bezsenność
  • zaburzenia żołądkowe
  • nasilenie choroby wrzodowej
  • drżenia mięśni
  • nadmierne pobudzenie
  • arytmia
  • nadciśnienie
  • zatrzymanie akcji serca
  • uszkodzenie układu nerwowego
  • odwodnienie i zaburzenia elektrolitowe

Kiedy warto sięgnąć po kofeinę?

Na pewno nie w czasie permanentnego znużenia. Efekt kofeiny jest szybki i krótki, więc niech to będzie pomoc doraźna w sytuacjach podbramkowych. Przykłady? Prowadzimy nocą samochód, a przed nami wiele kilometrów, mamy do dokończenia ważny projekt na rano, a tu tylko noc została, uczymy się czegoś na kolejny dzień lub jak musimy wykonać inne czynności wymagające koncentracji i jasności umysłu „tu i teraz”.

Świeżo mielona kawa z cukrem trzcinowym i mlekiem

Świeżo mielona kawa z cukrem trzcinowym i mlekiem

YERBA MATE

Zwyczajowa nazwa na wysuszone liście ostrokrzewu paragwajskiego. Zasłynęła jako specjalna herbata parzona w tykwie. Zawartość kofeiny w yerba to 0,7-2%. Likwiduje ona zmęczenie, zmniejsza głód, rozjaśnia umysł. Traktuje się ją jako alternatywę dla kawy. Ma bardzo szerokie działanie poza energetyzującym, stąd na pewno pojawi się kiedyś o niej osobny post.

GUARANA

Zwyczajowa nazwa na wyciąg z nasion rośliny Paulinia guarana. Zawiera ona 4 x więcej kofeiny niż ziarna kawowca. Podnosi sprawność fizyczną i psychiczna. Posiada działanie klasycznej kofeiny, ale wolniej wchłania się z przewodu pokarmowego, działa do 6 h, dłużej, ale łagodniej od kawy.

NAPOJE ENERGETYZYJĄCE

W swoim składzie poza znikomą ilością sztucznych witamin i minerałów, zawierają spore ilości kofeiny i tauryny (aminokwas zmniejszający zmęczenie i poprawiający samopoczucie). Ponadto zawierają sporą ilość cukru, sztucznych barwników, aromatów, konserwantów, czyli szkodliwa chemia. Są przeciwwskazane dla osób poniżej 16-go roku życia, a także pacjentom z nadciśnieniem, chorobami serca, cukrzycą, arytmią, padaczką, refluksem, wrzodami. Zakazuje się natomiast każdemu łączenie tego typu napojów z alkoholem, gdyż jest to bardzo niebezpieczne (kofeina maskuje objawy upojenia alkoholowego, w konsekwencji wypijamy więcej, stąd łatwość zatruć).

SEN

Dorosła osoba powinna przesypiać 7-8 godzin by zachować jasność umysłu i zdrowie. Niemniej badania pokazują, że 30% społeczeństwa śpi mniej niż 6,5 h na dobę. Ale niedosypianie prowadzi nie tylko do zmęczenia. Jeśli stan ten utrzymuje się za długo pojawiają się zaburzenia fizyczne (nerwobóle) i psychiczne (wahania nastrojów, depresja). Niedobór snu zaburza układ hormonalny, zwłaszcza wydzielanie greliny i leptyny (które odpowiadają za bilans energetyczny, apetyt i utrzymanie prawidłowej masy ciała). Wyspani zatem nie tylko mają więcej energii do życia, ale są szczuplejsi.

DIETA

Brak energii to najczęściej sygnał o niedoborze witamin i minerałów. Konieczne jest też wyregulowanie gospodarki cukrowej. Zatem poza ograniczeniem spożycia słodyczy i przetworzonych produktów mlecznych, warto wzbogacić dietę o produkty bogate w witaminy z grupy B, C, E, magnez, cynk, żelazo, koenzym Q10, chrom, cynk, mangan i selen :

  • kiełki (bogate w witaminy i minerały)
  • pestki (np. dyni, słonecznika)
  • płatki (owsiane regulują poziom cukru)
  • zielone warzywa (zwłaszcza szparagi, brokuły, szpinak, natka pietruszki)
  • owoce (zwłaszcza winogrona, cytrusy, brzoskwinie)
Jak dotrwać do urlopu, czyli skąd wziąć energię do życia?-Kiełki z lucerny i soczewicy z pełnoziarnistym pieczywem i twarożkiem

Jak dotrwać do urlopu, czyli skąd wziąć energię do życia?-Kiełki z lucerny i soczewicy z pełnoziarnistym pieczywem i twarożkiem

Jeśli jednak dieta nie wystarcza (problemy z przyswajaniem składników, za mała ilość dostarczona, dostępne nie świeże, a przetworzone) warto sięgnąć po suplementy witaminowo-mineralne, dla uzupełnienia niedoborów.

Ale prawidłowa dieta energetyczna to nie tylko bogactwo składników, ale regularność posiłków, małe porcje, ale częściej, a dzień powinien zawsze zaczynać się śniadaniem.

ODPOCZYNEK

Nic tak nie dodaje energii jak dobry wypoczynek. Badania dowodzą, że osoby nie korzystające z urlopu są mniej kreatywne, mniej wydajne, mają mniejszą motywację do pracy, unikają zadań ambitnych i odważnych, nie rozwijają siebie ani firmy. Jeśli do urlopu daleko, wykorzystajmy weekend. Ale dobrze go zaplanujmy. Najlepiej wyjedźmy z miejsca zamieszkania, odetnijmy się od środowiska, z jakim mamy do czynienia na co dzień. Spakujmy najbliższych do samochodu i zmieńmy teren. Zostawmy firmowe komórki i laptopy w domu. Najlepiej wybrać niewielkie góry, małe nadmorskie miejscowości, spokojne pojezierze, a także prywatne działki za miastem i gospodarstwa agroturystyczne. Unikajmy dużych aglomeracji i tłumów turystów. Wybierzmy miejsce spokojne, ale z minimalna infrastrukturą. Niech będzie coś do zwiedzenia, zobaczenia, gdyż nuda nie sprzyja wypoczynkowi. Niech luźny relaks przeplecie się z odwiedzinami w jaskini, skansenie, małym muzeum czy wystawie.

Lekarstwo na stres - odpoczynek

Lekarstwo na stres – odpoczynek

RUCH

Nie od dziś wiadomo, że aktywność fizyczna dodaje energii i poprawia humor. Jak? Otóż w czasie nawet spaceru (kanapowcom polecam od niego zacząć, żeby się nie zniechęcić, tylko nakręcić pozytywnie na sporty) wytwarzane i uwalniane do krwi są serotonina i dopamina. To nic innego jak hormony odpowiedzialne za dobry nastrój i motywację. A po skończonym wysiłku, jak dopadną nas endorfiny, zwane hormonami szczęścia, sukces murowany. Znika ból, zmęczenie, senność. Dlatego zawsze zamiast kolejnej kawy powinno się wybrać opcję „idę na spacer/na basen/na rower/na rolki, pobiegać”. Regularne uprawianie ulubionego sportu spowoduje, że zapomnicie o kawie. Ruch jest lepszy, a jego efekty długofalowe.

Ruch na świeżym powietrzu

Ruch na świeżym powietrzu

Myślę, że stosując się do tych kilku punktów z postu: „Jak dotrwać do urlopu, czyli skąd wziąć energię do życia?” łatwiej będzie odzyskać niezbędne siły. Warto dbać o odpoczynek i regenerację na co dzień, nie tylko doraźnie. W końcu rok ma 365 dni, a urlop tylko 26.

Udanych wypoczynków, E*

 

 

 

2 komentarz

  1. laaant napisał(a):

    Proszę o recepte dla osób które wogóle nie wyjeżdzają na urlop.To między innymi,kosmetyczki ,fryzjerki różni naprawiacze,i wszelkie osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą

    • euceryna napisał(a):

      Witam, jestem córką naprawiacza, żoną Męża z jednoosobową działalnością gospodarczą, kumpelą fotografa weselnego i przyjaciółką kosmetyczki. Wszyscy co roku wyjeżdżają na urlop, oczywiście w sezonie letnim. Fotograf zawsze robi sobie wolny lipiec, kosmetyczka planuje urlop od zimy, a już miesiąc przed wyjazdem wiesza na ścianie informacje o przerwie. Ponadto wiem od niej, że słabe miesiące to wrzesień, październik, listopad, luty i kwiecień, więc może po prostu coś wtedy pomyśleć o wolnym? Nie chcę nikogo pouczać, ale zachęcam do wysupłania sobie tych kilku dni w okresie letnim. Najlepiej zaplanować to już w styczniu, a potem po prostu ogłosić to w swoim gabinecie. Wypoczynek jest niezbędny do normalnego funkcjonowania, a jego brak nie grozi tylko przepracowaniem, ale chorobami psychicznymi i cywilizacyjnymi itd. A korzyści z wypoczynku są większe, niż zarobione w tym czasie pieniądze. Póki co jeśli jest to jednak niemożliwe, proszę spróbować realizować opisane sposoby docierania do urlopu na co dzień. Pozdrawiam, E*

Dodaj komentarz