Lekarstwo na stres

lekarstwo na stres - słońce

Lekarstwo na stres – słońce

 

Badania dowodzą, że aż 85% Polaków odczuwa stres codziennie. W tej grupie tylko ok. 60% próbuje z nim walczyć i stara się go rozładować. Niestety nie zawsze wybierają oni dobrą i zdrowa drogę łagodzenia napięcia i niepokoju. Wśród przebadanej populacji osobami nie odczuwającymi stresu byli renciści, emeryci, osoby po 50. roku życia i niepracujący zawodowo. 25% osób rozładowywało stres poprzez rozmowę z bliskimi, 21% poprzez słuchanie muzyki, jedynie 17% wolało uprawiać sport, ćwiczyć, biegać czy pływać. Niepokojące było to, że 10% badanych wybrało palenie papierosów, jako próbę powrócenia do równowagi, 7% sięgnęło po alkohol i nadmierne objadanie się, a 17% wybrało oglądanie telewizji.

A czym tak naprawdę jest stres?

Przez to pojęcie rozumiemy relacje adaptacyjną pomiędzy możliwościami, a wymogami sytuacji w jakiej znalazła się dana osoba. Z psychologicznego punktu widzenia to zaburzenie równowagi, które nastąpiło dynamicznie pod wpływem czynników fizycznych i psychicznych. Stres jest zatem reakcją fizjologiczną i psychologiczną.

Jak zatem radzić sobie ze stresem? Czy są na niego jakieś skuteczne metody? Okazuje się, że tak! I często nie sa to wcale trudne i nieprzyjemne terapie:).

Porady na bezstresowe życie:

  • koniecznie rozładowuj nadmiar energii (np. jazda na rowerze, spacer, bieganie, ćwiczenia, pływanie), to nie tylko pozbycie się negatywnych emocji, ale i profilaktyka, wzmocnieniu ulegają układ nerwowy, odpornościowy, hormonalny
  • odpoczywaj (czas wolny należy spędzać na czynnościach innych niż te podobne do pracy, nie wolno też mieszać czasu wolnego z pracą)
  • znajdź sobie ciekawe hobby, rób to co Cię fascynuje i sprawia przyjemność (może to być książka, prace w ogródku, robienie przetworów, tańczenie, słuchanie muzyki), zrelaksowany organizm produkuje hormony szczęścia, serotoniny, uwalnia nas to od stresów
  • uśmiechaj się (śmiech odpręża, rozluźnia, rozładowuje napięcie, przywraca pozytywne myślenie, lepiej koordynuję pracę mózgu)
  • żyj zdrowo (wysypiaj się, jedz owoce, warzywa, unikaj słodyczy, kofeiny, alkoholu, nikotyny, jedz regularnie, spokojnie, niech posiłek będzie ucztą dla duszy i ciała, a nie tylko obowiązkiem, delektuj się posiłkiem, znajdź czas na jego przygotowanie samodzielne w domu, może razem z rodziną, przyjaciółmi)
  • medytuj (istnieje wiele prostych technik wyciszających umysł, które uspokajają emocje i prowadzą do samodoskonalenia)
  • uprawiaj seks (to najprostszy sposób na rozładowanie negatywnych emocji, przywraca on równowagę hormonalną, rozluźnia, odpręża, relaksuje)
  • myśl pozytywnie (często stres jest wywołany przez negatywne myślenie, negatywne nastawienie do siebie i do otoczenia powoduje irytację, napięcia i nieporozumienia, ciesz się drobiazgami, problemy niech staną się motywacją do działań, a nie hamulcem)
  • bądź asertywny (często godząc się na propozycje innych żyjemy niezgodnie z samym sobą, swoimi potrzebami, celami, zawsze należy kierować się własnymi wartościami, bądź pomocny dla innych, ale nigdy kosztem własnego dobra, naucz się mówić nie, a unikniesz w ten sposób nerwic, depresji i frustracji)
  • działaj według wcześniej ustalonego planu (gdy masz wiele rzeczy na głowie, ustal plan działania, zaczynając od rzeczy najistotniejszych, może się okazać, że zagadnienia z końca listy wcale nie są istotne, lepiej zrobić mniej, ale dobrze)
  • doceń ciszę i spokój (hałas wyzwala agresję i stres, dźwięk będący zanieczyszczeniem środowiska powoduje drażliwość, bóle głowy, zmniejsza wydajność pracy, bo obniżą efektywność myślenia, podnosi ciśnienie i zaburza w konsekwencji gospodarkę lipidową)
  • kochaj siebie (zaakceptuj swoje wady, pracuj nad tymi uciążliwymi, polepszysz stosunki z innymi i postrzeganie siebie oczach własnych i innych, nikt nie jest idealny, przemień swoje słabości na zalety)
  • poznaj swój stres (umiej go różnicować, korzystaj z energii eu stresu dostarczonej do walki z codziennością, rozpoznawaj dystres, alby w porę uruchomić mechanizmy obronne)
  • zrób relaksującą kąpiel (dochodzi do rozluźnienia mięśni, warto dodać kilka kropel olejku z kwiatu pomarańczy lub róży – koją nerwy, drzewa sandałowego lub gałki muszkatołowej – uspokajają, olejku z paczuli – poprawia nastrój)
  • zastosuj masaż (relaksuje, rozluźnia mięśnie i odpręża).
Lekarstwo na stres - sport

Lekarstwo na stres – sport

 Gdy przerosła Cię sytuacja

A co robić, jeśli doszło do nadmiernego stresu, niecodziennego? Pomocne w nagłych sytuacjach mogą okazać się dostępne bez recepty leki i suplementy diety. Nie nadają się one do leczenia bezsenności ani przewlekłych stanów lękowych. Zanim odwiedzimy specjalistę i wyjdziemy z receptą, warto zainteresować się preparatami pochodzenia naturalnego, tzn. roślinnego. W wielu wypadkach są one wystarczające do zwalczenia sytuacji kryzysowej i można je stosować bez strachu o problem uzależnienia i bezpieczeństwa zdrowia.

Preparaty ziołowe o działaniu uspokajającym:

  • kozłek lekarski („waleriana”, wycisza, uspokaja, skuteczność potwierdzona licznymi badaniami, ale uwaga – nasila działanie uspokajające barbituranów – leków wypisywanych na receptę)
  • melisa lekarska (kojąco działa na układ nerwowy, dostępna w licznych herbatkach, pastylkach, kroplach i syropach)
  • chmiel zwyczajny (uspokaja i rozkurcza, stosuje się go w stanach zmęczenia i drażliwości, pokonuje przejściowe problemy z zasypianiem, zaburzenia nerwowe, zwiększa efekt działania leków uspokajających)
  • serdecznik (wzmacnia serce, nie stosuje się go z lekami moczopędnymi, koi układ nerwowy)
  • męczennica cielista (pokonuje trudności z zasypianiem, wskutek przewlekłego zmęczenia, zwiększa działanie leków uspokajających, przeciwlękowych, uspokajających i antydepresyjnych)
  • arcydzięgiel (korzenie i owoce działają uspokajająco, ograniczają migreny, łagodzą skurcze przewodu pokarmowego, poprawiają trawienie zaburzone stresem, powoduje jednak nadwrażliwość na światło, wówczas promienie UV powodują uszkodzenia skóry)
  • berberys (dzięki zawartości karotenoidów kwasów owocowych i witamin dodają energii, nie łączy się go z tetracyklinami)
  • lawenda (obniża ciśnienie, uspokaja, napar z kwiatów działa rozkurczowo)
  • głóg (stosuje się kwiaty i owoce, wpływają korzystnie na pracę serca, wyciąg alkoholowy uspokaja, zaburza jednak działanie digoksyny i beta-blokerów)
  • guarana (zawiera kofeinę, pobudza układ nerwowy i mięśniowy)
  • dziurawiec (działa rozkurczowo, poprawiają nastrój, sporządza się z niego wyciągi alkoholowe, powoduje jednak wrażliwość na światło, wywołuje interakcje z antykoncepcją doustną)
  • czarny bez (działa odtruwająco i przeciwbólowo, zawiera witaminy B i C, poprawia wytrzymałość na zmęczenie, wzmacnia układ nerwowy)
Lekarstwo na stres - odpoczynek

Lekarstwo na stres – odpoczynek

Długotrwały stres odbija się na naszym zdrowiu. Uszkodzeniu ulega układ krążenia, odpornościowy, a przede wszystkim system nerwowy. Stres w połączeniu z nałogami, niezdrowym trybem życia, złą dietą i brakiem ruchu fizycznego to równia pochyła prowadząca w stronę chorób cywilizacyjnych, jak cukrzyca, nadciśnienie, miażdżyca, a w konsekwencji do śpiączki, zawału i śmierci.

Przyjmijmy zasadę, że „profilaktyka rzecz święta”. Dbamy o nasze samochody, pracę, dom, karierę, czas zadbać o siebie.

Spokojnego dnia, Euceryna*

PS. Więcej o stresie (geneza, podział, podłoże biochemiczne, rola w organizmie) napisałam na potrzeby portalu „porady.mobi”, zapraszam:  http://porady.mobi/tematy/psychologia/stres-i-zmeczenie/

Komentarz

  1. Ajlar napisał(a):

    Nie jestem osoba, ktora zre tabletki garsciami. Raczej staram sie ich zazywac jak najmniej, ale myslac logicznie -przed waznym zyciowym wydarzeniem – wole sie odstresowac, zazywajac np Forstres, ktory nie uzaleznia, niz sie

    stresowac.

Dodaj komentarz