Nadciśnienie – profilaktyka i pomoc

Pomiar ciśnienia tętniczego - ciśnieniomierz nadgarstkowy i tabela wyników

Pomiar ciśnienia tętniczego – ciśnieniomierz nadgarstkowy i tabela wyników

Witam!

Oglądając codziennie recepty można załamać ręce. Tak wiele osób cierpi na nadciśnienie i problemy z układem krążenia. Schorzenie to dotyczy także osób młodych, co jest nowością ostatnich lat. A można temu zapobiec. Odpowiednia profilaktyka wdrożona na czas może uchronić nas przed codzienną garścią pigułek.

Zapraszam na post: „Nadciśnienie – profilaktyka i pomoc”.

Ciśnienie tętnicze krwi to siła z jaką fala krwi wypychana przez serce uderza o ścianę naczynia. Wartość ta mierzona może być za pomocą ciśnieniomierza, a pomiar wyrażony jest w milimetrach słupa rtęci (mmHg). Ciśnienie tętnicze może być skurczowe (mierzone podczas skurczu serca, zwane „górnym”) i rozkurczowe (mierzone na rozkurczu serca, zwane „dolnym”).

Polskie Towarzystwo Nadciśnienia Tętniczego (PTNT) oraz Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) podaje 6 kryteriów klasyfikacji ciśnienia tętniczego u osób dorosłych.

Klasyfikacja nadciśnienia:

  • ciśnienie optymalne – mniej jak 120/80 mm Hg,
  • ciśnienie prawidłowe – 120/80 mm Hg,
  • ciśnienie wysokie prawidłowe – 130/85 mm Hg,
  • nadciśnienie tętnicze łagodne – 140/90 mm Hg,
  • nadciśnienie tętnicze umiarkowane – 160/100 mm Hg,
  • nadciśnienie tętnicze ciężkie – więcej niż 180/110 mm Hg.

Główne powikłania nadciśnienia tętniczego :

  • przerost mięśnia lewej komory serca
  • upośledzenie funkcji nerek
  • uszkodzenie naczyń siatkówki oka
  • choroba wieńcowa
  • niewydolność serca
  • udar mózgu
  • tętniak aorty
  • miażdżyca tętnic kończyn dolnych

Ciśnienie tętnicze może ulegać wahaniom, nawet u osób zdrowych, w zależności od sytuacji. Bodźcem zewnętrznym, który podnosi ten parametr jest wysiłek fizyczny, ból, stres, papierosy, alkohol, niska temperatura otoczenia. Ciśnienie zmniejsza się w trakcie snu, po obfitym posiłku, w wysokiej temperaturze otoczenia.

Aby zapobiegać chorobie nadciśnieniowej i jej skutkom, należy ograniczyć czynniki ryzyka oraz przejść na tzw. „zdrowy styl życia”.

Czynniki wzrostu ryzyka wystąpienia nadciśnienia tętniczego:

  • nadużywanie alkoholu
  • przewlekły stres
  • cukrzyca
  • podwyższony poziom cholesterolu
  • palenie papierosów
  • nadużywanie soli
  • podeszły wiek
  • epizody schorzenia w rodzinie
  • płeć – mężczyźni chorują częściej
  • chrapanie, bezdech senny
  • wieloletnie stosowanie doustnych leków antykoncepcyjnych
  • przewlekłe stosowanie leków przeciwbólowych, niesterydowych leków przeciwzapalnych
  • siedzący tryb życia

Niekorzystne działanie alkoholu na wysokość ciśnienia tętniczego rejestruje się już przy regularnym spożywaniu na poziomie 20-30 g w ciągu doby. Ograniczenie dobowe do 2 porcji alkoholu u mężczyzn i 1 porcji u kobiet pozwala na redukcję ciśnienia o 4 mmHG (porcja to 28 g lub 30 ml etanolu).

Siedzący tryb życia zwiększa 1,5 krotnie ryzyko pojawienia się schorzenia, często wiąże się on z nadwagą i innymi czynnikami. Zwiększenie aktywności fizycznej obniża ciśnienie, poprawia ogólną wydolność, zmniejsza umieralność, pozwala na obniżenie ciśnienia nawet o 9 mmHG. Najlepsze efekty dają ćwiczenia aerobowe, kilka razy w tygodniu po minimum 30 minut.

Nadwaga występuje u 34%, a otyłość u 19% dorosłych Polaków, każde 5 kg nadwagi powoduje wzrost ciśnienia tętniczego o ok. 5 mm Hg. Utrzymanie prawidłowej masy ciała, gdzie BMI waha się w granicach 18,5-24,9 stanowi istotny element profilaktyki. W wypadku nadwagi czy otyłości każde zmniejszenie nadmiarowej masy o 10 kg pozwala obniżyć ciśnienie krwi o 5-20 jednostek.

Zmniejszenie spożycia sodu do ilości nieprzekraczającej 100 mmol dziennie (2,4 g sodu lub 6 g chlorku sodu) pozwala obniżyć omawiany parametr o 2-8 mmHg.

Przejście na zdrową dietę, pełną warzyw, owoców, dobrych produktów mlecznych, chudego mięsa, nasion, orzechów, z odpowiednim bilansem tłuszczowym, warunkuje obniżenie ciśnienia nawet o 8-14 mmHg.

Krótkotrwały stres nie zaburza ciśnienia, natomiast przewlekły obciąża układ krążenia i przyspiesza rozwój miażdżycy,  nasilając chorobę nadciśnieniową.

Około 30% dorosłych Polaków przyznaje się do palenia tytoniu, nikotyna powoduje skurcz naczyń krwionośnych, przyspieszenie akcji serca i podwyższenie ciśnienia tętniczego.

Pomiar ciśnienia tętniczego

Pomiar ciśnienia tętniczego

Prawidłowa profilaktyka pozwala uchronić się przed nadciśnieniem lub skutecznie ograniczyć jego natężenie. Ogromne znaczenie ma prowadzony tryb życia. Leczenie omawianego schorzenia ma na celu nie tylko spadek ciśnienia tętniczego krwi, ale przede wszystkim zapobieganie jego poważnym zdrowotnym konsekwencjom. Terapia musi być dopasowana do pacjenta, nie może wywoływać innych schorzeń metabolicznych czy neurologicznych, a jej celem ma być wydłużenie życia w komforcie zdrowotnym.

Więcej w temacie nadciśnienia, ciśnienia i układu krążenia tutaj:

Ciśnienie tętnicze – jak prawidłowo wykonać pomiar?

Jak rozpoznać pierwsze objawy zawału serca?

Miłego dnia, pozdrawiam,

Euceryna*

***notatka powstała na potrzeby redakcji Biuletyn Informacyjny Kierownika Apteki. Polecam jak zawsze 🙂

Dodaj komentarz