Nietolerancja laktozy (NL) – postępowanie, leczenie, dieta

Nietolerancja laktozy (NL) – postępowanie, leczenie, dieta

Cześć!

Ostatnio jest wielki boom na diety: bezglutenowa, bezlaktozowa, wegańska, wegetariańska, witariańska i takie tam. Czasem są one podyktowane dość przykrymi schorzeniami, często jednak ich stosowanie to niestety tylko zwykła moda, która jest reklamowana przez „trenerki-samozwańcze-dietetyczki”. Bo aktualnie wszyscy są trenerami personalnymi i/lub dietetykami. Ale zanim wpadniecie w pułapkę kolejnej dietetycznej mody, zanim zszargacie sobie nerwy i opróżnicie portfele na pseudospecjalistów, poczytajcie trochę.

Dziś podrzucam Wam informacje na temat laktozy – jej nietolerancji (jako choroby, a nie mody!), diety jaka obowiązuje w NL oraz sposoby jak sobie z tym radzić.

Zapraszam zatem na post: „Nietolerancja laktozy  (NL) – postępowanie, leczenie, dieta”.

CO TO JEST LAKTOZA?

LAKTOZA to cukier mleczny złożony z glukozy i galaktozy. Do całkowitego jej wchłonięcia w jelicie cienkim potrzebna jest LAKTAZA, która rozkłada ten dwucukier na cukry proste. Jeśli go z różnych przyczyn brakuje, wówczas laktoza trafia niestrawiona do jelita grubego, tam zostaje rozłożona przez florę bakteryjną do kwasu mlekowego, dwutlenku węgla, wodoru, metanu i wodorotlenków.

NA CZYM POLEGA NIETOLERANCJA LAKTOZY?

Związki powstałe z rozkładu laktozy w jelicie grubym odpowiadają za dyskomfort poposiłkowy. Polega on na wzdęciach, bólach, kurczach, przelewaniach, napięciach, gazach i biegunkach.

Sama nietolerancja laktozy może mieć dwa źródła:

  • całkowity brak laktazy w jelicie cienkim (podłoże genetyczne) –> bezwzględna dieta bezlaktozowa
  • hipolaktazja (zmniejszona aktywność laktazy – podłoże genetyczne lub wtórne, np. w skutek uszkodzenia błony śluzowej jelita cienkiego) –> dieta o obniżonej zawartości laktozy

* W Polsce hipolaktazja występuje u 20–37% osób dorosłych. Osoby te zwykle są „czułe” na dawkę laktozy przekraczającą jednorazowo 10 g. Oznacza to, że dopuszczalne jest wypicie ok. 200 ml mleka lub innego płynnego nabiału, bez większych konsekwencji.

GDZIE ZNAJDZIEMY LAKTOZĘ?

Głównym źródłem laktozy jest oczywiście mleko i jego przetwory:

  • mleko krowie, kozie, owcze
  • mleko w proszku
  • mleko zagęszczone
  • jogurt, kefir, maślanka, serwatka
  • ser żółty (mała ilość laktozy)
  • ser biały
  • serek homogenizowany
  • ser typu feta
  • ser topiony
  • lody
  • desery mleczne
  • śmietana, śmietanka do kawy

Pozostałe źródła laktozy:

  • niektóre tłuszcze kanapkowe, np. margaryny
  • pieczywo
  • płatki śniadaniowe
  • musli
  • gotowe ciasta, słodycze, desery
  • wędlin
  • napoje w proszku
  • gotowe zupy, sosy (instant)
  • LEKI
  • odżywki dla sportowców
  • posiłki na stołówkach, w restauracjach (szukaj takich, które w menu mają oznaczone alergeny w posiłkach)

JAK WYGLĄDA POSTĘPOWANIE W NIETOLERANCJI LAKTOZY?

W zależności od nasilenia objawów choroby i stopnia dysfunkcji enzymu wyróżniamy 3 metody:

  1. Całkowita rezygnacja z produktów zawierających laktozę (restrykcyjne i niebezpieczne, wymaga konsultacji z dietetykiem).
  2. Spożywanie produktów z laktozą w ograniczonej ilości (trudne w realizacji, ale możliwe, wymaga „obliczania” na bieżąco bezpiecznej ilości laktozy przyjmowanej jednorazowo).
  3. Zażywanie do posiłków zawierających laktozę suplementu zawierającego laktazę i inne enzymy trawienne (przykładowe produkty – > patrz poniżej).

JAK WYGLĄDA DIETA W NIETOLERANCJI LAKTOZY?

Sposobem na walkę z NL jest eliminacja produktów bogatych w laktozę. Ale nieprzemyślana dieta bez nabiału może być niebezpieczna. Grozi nam bowiem spory niedobór wapnia oraz witamin z grupy B, głównie B2, B12, B1, i A, a także pełnowartościowego białka, magnezu, potasu i cynku.

Nietolerancja laktozy (NL) – postępowanie, leczenie, dieta

Nietolerancja laktozy (NL) – postępowanie, leczenie, dieta

Bezlaktozowe źródła wapnia:

  • tofu
  • mleko sojowe wzbogacane w wapń
  • soki owocowe wzbogacane w wapń
  • ryby (sardynki, śledź)
  • warzywa (fasola, soja, natka pietruszki, jarmuż, szczypiorek, szpinak)
  • zboża (płatki owsiane, zarodki pszenne)
  • nasiona i orzechy (mak, sezam, słonecznik, migdały, orzechy laskowe, pistacjowe)
  • niektóre wody mineralne

Bezlaktozowe źródła witaminy B2:

  • wzbogacone mleczne produkty sojowe
  • mięso
  • kasza gryczana, jaglana
  • płatki owsiane
  • strączki
  • kapusta, brukselka, szpinak

Bezlaktozowe źródła witaminy B12:

  • wzbogacane mleczne produkty sojowe
  • mięso
  • jaja
  • wątróbka
  • ryby

Bezlaktozowe źródła magnezu:

  • migdały, orzechy arachidowe, laskowe, pistacjowe, włoskie
  • strączki
  • nasiona i pestki
  • owoce suszone (figi, daktyle, morele, rodzynki, śliwki)
  • woda mineralna
  • kasza gryczana, jaglana
  • płatki owsiane, pszenne, żytnie, jęczmienne

Bezlaktozowe źródła białka:

  • produkty sojowe
  • mięso, drób
  • ryby
  • jaja
  • strączki

Bezlaktozowe źródła potasu:

  • strączki
  • pestki i nasiona
  • kasza gryczana, jęczmienna, jaglana
  • ryż
  • płatki owsiane, pszenne, żytnie
  • mięso
  • warzywa i owoce

Bezlaktozowe źródła cynku:

  • mięso
  • kasza gryczana, jaglana
  • płatki owsiane, pszenne
  • ryż
  • fasola, groch, soczewica, soja
  • czosnek, natka pietruszki, koperek
  • owoce morza

!!! Ważne w diecie w hipolaktazji:

  • jedz nabiał i produkty bogate w laktozę w ograniczonych ilościach, w wyliczonych porcjach jednorazowych w przeliczeniu na 5 lub 10 g laktozy (uchodzą za bezpieczne)
  • jedz produkty bogate w laktozę z takimi, które długo się trawią
  • zamiast mleka wybieraj gęste jogurty, ich konsystencja powoduje, że dłużej przebywają w przewodzie pokarmowymi łatwiej sobie z nimi poradzi nawet niewielka ilość laktazy
  • wybieraj nabiał bogaty w żywe kultury bakteryjne (one produkują laktazę)
  • łącz jogurt z kanapką, musli, ziemniakami w celu neutralizacji kwaśnego soku żołądkowego (który zabija żywe kultury bakteryjne)
  • dodaj do potraw laktazę lub łykaj kapsułki z nią przed posiłkiem z laktozą (patrz poniżej)

CO DOBREGO Z APTEKI NA NIETOLERANCJĘ LAKTOZY – PRODUKTY Z LAKTAZĄ:

Lactocontrol – zawiera 4500 jednostek laktazy.

LactoStop – zawiera laktazę 5500 jednostek.

Lactaza prebi – zawiera 4500 jednostek laktazy i 307 mg inuliny. Do stosowania już od 6-go roku życia, 1 kapsułkę z posiłkiem zawierającym laktozę.

DPP Complex – kompleks enzymów trawiennych zawierający dipeptydylo-peptydazę IV (DPP IV), papainę, bromelinę, kwaśną proteazę grzybową, proteazę alkaliczną i neutralną, a-amylazę grzybową, a-amylazę bakteryjną, glukoamylazę, celulazę, alfa-galaktozydazę, ksylanazę, laktazę i lipazę. Dorośli stosują 3 x 1, dzieci (3-8 lat) 1-2 x 1. Zawartość kapsułki można rozpuścić w wodzie, ok. 50 ml.

Delicol – preparat na kolkę niemowlęcą w kroplach, zawierający enzym laktazę. Można go podawać od urodzenia, zarówno dzieciom karmionym piersią, jak i mlekiem modyfikowanym.

Verdin Enzymixx – tabletki powlekane, w składzie suchy ekstrakt z liści karczocha, bromelina, laktaza 46 mg. Wspomaga komfort jelitowy, wspiera wydzielanie soków trawiennych, pomaga w trawieniu laktozy, niweluje objawy jej nietolerancji. Stosowanie- 2 tabletki w trakcie lub tuż po posiłku.

Jak widać z nietolerancją laktozy da się żyć. Są sposoby, by to życie nie było takie złe :)! Całkowita rezygnacja z nabiału nie zawsze jest konieczna. Pamiętajcie jednak, konsultacja z lekarzem i dobrym (!!!) dietetykiem jest niezbędna.

 

Miłego dnia, Euceryna*

5 komentarz

  1. Nerwka napisał(a):

    Jak zwykle wyczerpująco i na temat. 🙂
    Podczytuję Cię od jakiegoś czasu i bardzo cieszy mnie, że dzielisz się swoją ogromną wiedzą z pospolitymi zjadaczami chleba.
    A już post o klientach apteki rozbawił mnie do łeż. 😀
    Pozdrawiam!

  2. Monika napisał(a):

    Witaj,
    Mam następujące pytanie. Ja po zjedzeniu nabiału, oprócz niedogodności ze strony układu pokarmowego, mam problem z trądzikiem. Zauważyłam, że 1/2 kotki białego sera, zjedzona 1 raz w tygodniu nie wywoła zewnętrznych objawów, ale 2 porcja zjedzona w tym samym tygodniu już tak. Wtedy to pojawiają się zmiany trądzikowe, które długo się goją i nierzadko bolą. Jak sobie poradzić z tym problemem?

    Pozdrawiam i życzę wszystkiego dobrego w Nowym Roku 🙂

    • euceryna napisał(a):

      Witam, mam ten sam problem, trądzik, chyba po nabiale, bo już nie mam głowy od czego, pomijając niedoczynność tarczycy. Z racji braku dolegliwości pokarmowych po nabiale nie stosuję laktazy. Właśnie od dziś robię beznabiałowy detoks-nic, nawet mleka do kawy. Spróbuję. Jeśli to pomoże – witaj mleko ryżowe :D! Nic innego nie przychodzi mi do głowy. Dam znać, jak wypadł mój eksperyment. Pozdrawiam!

  3. Agnieszka napisał(a):

    Generalnie to jakieś 3/4 dorosłej części ludzkości na tej planecie nie trawi laktozy. To naprawdę nie jest normalne, żeby dorosły ssak pił mleko, mleko jest dla niemowląt i do takiego używania mleka nasze organizmy są przystosowane. Wymyśliliśmy sobie, że jeść nabiał i mleko jako dorosłe osoby, ale natura mówi nie. Nietolerancja laktozy to nie jest choroba, a stan normalny. Niestety producenci żywności nie ułatwiają sprawy, dodając do wszystkiego serwatki w proszku jako aromatu, bo jest po prostu tania.

Dodaj komentarz