ODPORNOŚĆ PRZEDSZKOLAKA – DBAJ O NIĄ CODZIENNIE

ODPORNOŚĆ PRZEDSZKOLAKA - DBAJ O NIĄ CODZIENNIE

ODPORNOŚĆ PRZEDSZKOLAKA – DBAJ O NIĄ CODZIENNIE

Cześć!

Statystyczny przedszkolak choruje średnio 8-10 razy w roku. Wydaje się to być nieuniknione. Codzienny kontakt z rówieśnikami, często chorymi lub zarażonymi, pogarszająca się aura w sezonie jesienno-zimowym, ograniczona aktywność fizyczna, monotonna i niepełnowartościowa dieta, uboga w świeże warzywa i owoce nie ułatwiają sprawy. Co sezon to katarowy armagedon. A do tego zatoki, gorączki, kaszle, nieprzespane noce, opuszczone dni w przedszkolu czy szkole, zwolnienia, opieki, ogólnie – aktywne ambulatorium domowe:)!

A od czego zależy odporność przedszkolaka? Jak o nią dbać? Co warto suplementować? Jakie nawyki wprowadzić?

Zapraszam na post: „ODPORNOŚĆ PRZEDSZKOLAKA – DBAJ O NIĄ CODZIENNIE „.

(Artykuł powstał na potrzeby redakcji Biuletynu Informacyjnego Kierownika Apteki, więcej tutaj: http://www.kierownik-apteki.pl/materialy-dla-pacjentow/6-sposobow-na-budowanie-odpornosci-przedszkolaka – polecam jak zawsze :).)

OD CZEGO ZALEŻY ODPORNOŚĆ PRZEDSZKOLAKA ?

Odporność przedszkolaka zależy od: historii choroby dziecka, rodzaju i ilości odbytych szczepień, diety, aktywności ruchowej, warunków bytowych, wieku, kontaktów z rówieśnikami, posiadania rodzeństwa czy regularnych kontaktów ze zwierzętami.

BUDOWANIE ODPORNOŚCI PRZEDSZKOLAKA NA 6+:

  1. Aktywność na świeżym powietrzu

    Jak najwięcej czasu spędzajmy z dzieckiem na powietrzu, w lesie, parku, placu zabaw czy ogrodzie. Niech pogoda nie stanowi dla nas żadnej przeszkody. RUCH warunkuje poprawę krążenia krwi i dotlenienie całego organizmu.Jeśli aktywność nie jest naszym codziennym  nawykiem, zacznijmy od spacerów. Warto przynajmniej raz w tygodniu wybrać się na basen. Dużą rolę odgrywają też PODRÓŻE. Tymczasowa zmiana klimatu na morski lub górski pozytywnie wpływa na kondycję naszego układu oddechowego i immunologicznego.

  1. Odpowiednia odzież

    Oczywiście odzież musi być dopasowana do panującej na zewnątrz temperatury. Polecany jest sposób „na cebulkę”, czyli kilka cienkich warstw, jedna na drugiej. Łatwiej wtedy dopasować ilość ubrań do zmieniającej się w ciągu dnia temperatury.
    Pamiętajmy, nigdy NIE PRZEGRZEWAJMY dziecka. Paradoksalnie to właśnie często jest przyczyną przeziębienia, a nie jakby się wydawało, zmarznięcie.
    Dbajmy też o dobre obuwie. Stopy nie powinny marznąć ani moknąć od harców w niepogodę.

  2. Wychowywania „bez klosza”

    Wiele rodziców zabierając dzieci na plac zabaw czy do parku bardzo je ogranicza. Nadopiekuńczość sprawia, że dziecko nie ma kontaktu z rówieśnikami, z zarazkami w piaskownicy, w stercie liści, kamyków czy ziemi. Pozwólmy dziecku się ubrudzić, zbadać świat własnymi rękami, dotykać znajomych zwierząt. To przecież naturalna, bezpieczna i darmowa SZCZEPIONKA.

  3. Zbilansowana dieta

    Dobrze skomponowana dieta powinna dostarczyć nie tylko odpowiedniej ilości składników energetycznych i odżywczych, ale także wspomagać odporność. Zarówno niedobór składników odżywczych, jak i nadmiar energetyczny nie jest wskazany i sprzyja infekcjom. Dla dzieci w wieku przedszkolnym zaleca się 1400 kcal na dobę. Dziecko przebywające w przedszkolu 8 godzin powinno otrzymywać tam 75% całkowitego zapotrzebowania kalorycznego, czyli ok. 1050 kcal.

    W diecie dziecka powinno się znaleźć jak najwięcej WARZYW I OWOCÓW, bogatych w witaminy, minerały, a także istotne dla naszego zdrowia fitoskładniki (np. flawonoidy). Nie powinno brakować w niej też pełnoziarnistych produktów zbożowych, kasz, wartościowego nabiału, ryb czy jajek, a także WODY.

    Za stymulację odporności odpowiadają:

    CZOSNEK I CEBULA (to naturalne antybiotyki, zawierają związki siarkowe, witaminy C, A, E, z  grupy B, potas, selen, wapń, magnez, żelazo, olejki eteryczne),
    KISZONKI, np. kapusta, ogórki (zawierają szczepy bakterii probiotycznych, witaminę C),
    MLECZNE PRODUKTY FERMENTOWANE, np. kefiry, jogurty, maślanki (zawierają żywe kultury bakteryjne, regularne ich spożywanie podnosi odporność na wirusy i bakterie),
    MIÓD (ma właściwości antybiotyczne i regenerujące, łagodzi katar, zapalenie gardła),
    RYBY MORSKIE I TRAN (bogate w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe),
    PRZYPRAWY jak kurkuma, imbir, tymianek, anyż, oregano, goździki, cynamon czy rozmaryn (mają właściwości przeciwzapalne, warto nimi zastępować sól w diecie dziecka).
    !!! Unikajmy natomiast cukru, słodyczy, słodkich napojów gazowanych, fast-foodów, tłustych potraw, żywności przetworzonej i pełnej zbędnej chemii.

    ODPORNOŚĆ PRZEDSZKOLAKA - DBAJ O NIĄ CODZIENNIE

    ODPORNOŚĆ PRZEDSZKOLAKA – DBAJ O NIĄ CODZIENNIE

     

  4. Higiena osobista

    Jest ważna nie tylko w sezonie jesienno-zimowym. Wtedy jednak nabiera większego znaczenia, zwłaszcza, gdy przebywamy w dużych skupiskach ludzkich.
    Pamiętajmy o MYCIU RĄK (prawidłowo ok. 30 sekund) przed posiłkami, po powrocie z zakupów, z parku i innych miejsc publicznych, po wyjściu z toalety. Ogranicza to liczbę chorób układu pokarmowego o połowę, a oddechowego o co najmniej 30%!
    Zasłaniajmy buzię przy kaszlu czy kichaniu. Czyśćmy nos codziennie przy pomocy spreju z solą fizjologiczną lub morską (izotoniczną, a przy infekcji hipertoniczną).
    Używajmy tylko jednorazowych chusteczek i tylko własnego ręcznika.
    Nie jedzmy nieumytych owoców i warzyw.
    Ważna jest też dbałość o jamę ustną, MYJMY ZĘBY po każdym posiłku odpowiednią do wieku pastą, korzystajmy z płynów do płukania i nitek dentystycznych. Róbmy regularne przeglądy stomatologiczne. Nieleczone stany zapalne osłabiają cały organizm i są przyczyną wielu dolegliwości. Szczoteczkę wymieniajmy przynajmniej raz na dwa miesiące.
    Jeśli w domu ktoś choruje, wietrzmy często pomieszczenia, sprzątajmy częściej, myjmy klamki, blaty, stoły, często zmieniajmy pościel.

  5. Mądra suplementacja

    Niekiedy z różnych przyczyn, czy to z powodu niedoborów dietetycznych czy osłabienia np. po przebytej chorobie, konieczna jest suplementacja.
    Warto zwrócić zatem uwagę na kilka składników:
    WITAMINA D (pochmurne dni uniemożliwiają jej naturalną syntezę),
    WITAMINA C (zwłaszcza pochodzenia naturalnego, np. z rokitnika, dzikiej róży czy aceroli),
    DHA (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe ważne dla układu nerwowego, odpornościowego i krążeniowego),
    TRAN  (bogaty w witaminy A,D,E oraz kwasy omega 3)
    MAGNEZ
    (na lepszą koncentrację i pamięć)
    PROBIOTYKI
    (naturalne lub kapsułki)
    ŻELAZO
    (przeciw siniakom, krwawieniom i anemii)
    WAPŃ
    (na zdrowe zęby i kości)

Tak przygotowany przedszkolak będzie w stanie stoczyć każdy bój z drobnoustrojami i wyjdzie z tego zwycięsko, z wysoko podniesioną głową. Jeszcze tylko pozytywne myślenie, uśmiech na twarzy i mamy odporność na 6+!

Pozdrawiam, E*

5 komentarz

  1. Justyna napisał(a):

    A co w temacie probiotyków? Osobiście uważam że mają szalenie ważny wpływ na odporność. Lekarz polecił mi preparaty Coloflor dla mojego dziecka. Co Pani o nich sądzi?

    • euceryna napisał(a):

      Ja również polecam probiotyki, odgrywają bardzo istotną rolę. Pisałam w poście o naturalnych probiotykach, czyli tych z kiszonek i nabiału fermentowanego, ale te z kapsułek też są świetne. Pozdrawiam, E*

Dodaj komentarz