Odwodnienie organizmu – garść cennych porad

Odwodnienie organizmu – garść cennych porad

Odwodnienie organizmu – garść cennych porad

Cześć!

Zauważyliście, że ostatnio wszyscy są zmęczeni, boli głowa, doskwierają migreny i skurcze? Do tego dochodzą zaburzenia ciśnienia, rytmu serca, rozkojarzenie i brak koncentracji? Owszem, można sobie to wszystko tłumaczyć stresem, zmęczeniem, zapracowaniem i zabieganiem, ale czy na pewno to jedyny powód? Sama złapałam się ostatnio na tych objawach, po długich i burzliwych analizach znalazłam przyczynę owych problemów. Tajemniczym i podstępnym winowajcą jest zwyczajne odwodnienie organizmu! Proste! Ale nie tak łatwo zdać sobie z tego sprawę. Przecież pijemy dużo. W czym tkwi problem?

Zapraszam na post: „Odwodnienie organizmu – garść cennych porad”.

Myślisz, że się nawadniasz, ale czy na pewno?

Dzień zaczynamy od kawy, potem w pracy herbatka do drugiego śniadania, popołudniowa kawa po obiedzie, jakiś sok przed snem. Wodę pijemy, owszem, czasem, w czasie upałów. Niby wszystko prawidłowo, tylko niestety kawa i herbata nie nawadniają, wprost przeciwnie, odwadniają i to bardzo. I tym sposobem, wypijane książkowe 2 litry płynów dziennie maleje do 500 ml. Jak się dalej zagłębimy w temat, okaże się, że odwodnienie jest stanem bardzo niebezpiecznym dla człowieka.

W ogóle przez odwodnienie rozumiemy stan utraty wody do 2% masy ciała. Według mądrych książek można w stanie bez wody przeżyć 4 – 7 dni. Nieleczone odwodnienie prowadzi do spadku energii, obniżenia odporności, utraty świadomości, uszkodzenia organów wewnętrznych, a w skrajnych przypadkach nawet do śmierci.

Co nas odwadnia?

  • biegunki i wymioty przebiegające w czasie zatrucia, infekcji, zaburzeń pokarmowych
  • niewyrównanie strat płynów wskutek wysiłku fizycznego (treningu czy pracy)
  • niedostateczne uzupełnienie wody przy podawaniu leków moczopędnych (obniżające ciśnienie)
  • gorączka
  • alkohol (silnie odwadniający!)
  • utrata znacznej ilości krwi na skutek urazów
  • wstrząs anafilaktyczny
  • utraty związane z szybkim i niezdrowym chudnięciem
  • środki stymulujące, metamfetamina
  • przebywanie długotrwałe w pomieszczeniach suchych, jak samoloty, sale klimatyzowane

Jakie są objawy odwodnienia?

  • uczucie silnego pragnienia
  • utrata masy ciała
  • ból głowy utrzymujący się długo
  • osłabienie, omdlenie, utrata siły, wycieńczenie
  • zawroty głowy
  • nudności, wymioty
  • niedociśnienie, podniesienie temperatury ciała, podniesione tętno
  • suchość w jamie ustnej, suchy język
  • zaparcia
  • ciemny, dziwnie pachnący mocz
  • suchość i spękanie ust
  • senność
  • skurcze i bóle mięśni
  • mrowienia, dreszcze i drgawki
  • zaburzenia świadomości

Szczególnie niebezpieczne jest odwodnienie u niemowląt i małych dzieci. Poznaje się go po suchych ustach i języku, rozdrażnieniu, apatii, płaczu bez łez, zmniejszenie napięcia skóry, zapadniętych oczach, policzkach, ciemiączku i brzuchu.

Odwodnienie organizmu – garść cennych porad

Odwodnienie organizmu – garść cennych porad

Odwodnienie organizmu – co robić?

  • zredukować ubytki wody/płynów
  • podać doustne środków nawadniające (ORS), zawierające głównie wodę, chlorek potasu, glukozę i cytrynian sodu
  • podać dożylnie wodę i elektrolity
  • w skrajnych przypadkach hospitalizacja, umieszczenia na oddziale intensywnej terapii i monitorowanie stężenia elektrolitów
  • podać słone przekąski, w celu uzupełnienia sodu
  • nie podawać pokarmów suchych, alkoholu, wody morskiej!

A co robić, kiedy chcemy się mądrze nawadniać, ale czysta woda mineralna nam nie smakuje?

Odpowiednie nawodnienie organizmu. Są na to sposoby!

  1. Dietetycy zalecają wypicie na czczo szklanki ciepłej wody z octem jabłkowym. Jest w tym sporo korzyści. Poza nawodnieniem dostajemy w prezencie idealny start metabolizmu i jeden z elementów odkwaszenia organizmu. W ciągu dnia najlepiej ciepłą wodę, np. z sokiem z cytryny, czy miodem, z herbat wybierać ewentualnie te ziołowe, zielone.
  2. W zimie zmarzluchom polecam ciepłą wodę ze startym imbirem. Wystarczy odrobina, byle świeżo przygotowana. Jeśli smak imbiru jest dla nas nie do przeskoczenia, można do tej mieszanki dodać wspomniany wcześniej miód, cytrynę, goździki czy cynamon.
  3. Nie zapominajmy też o codziennej filiżance siemienia lnianego (oczywiście jeśli nie ma ku temu przeciwwskazań).
  4. Bogate w wodę są także owoce. Jednak nie każdy może sobie na nie pozwolić, gdyż najczęściej te najbardziej „wodniste” są najsłodsze, więc cukrzycy nie mogą się nimi nacieszyć. Ponadto owoce wyziębiają organizm, więc zmarzlakom nie polecam.
  5. Dobrym nawadniaczem są zupy warzywne. To same korzyści! Ogrzewają organizm, nawadniają, witaminizują, odkwaszają, są zdrowe i pożywne. Oczywiście nie mówimy tu o tłustych bulionach na śmietanie, ale o wywarach pełnych warzyw, z odrobiną mięsa i dobrego tłuszczu.
  6. Na pewno w temacie nawadniania warto wspomnieć o napojach izo- i hipertonicznych, stosowanych głównie przez sportowców.
    Hipertoniki są bardzo bogate w energię, mają dużo cukrów. Ich rolą nie jest samo nawodnienie (ta rola akurat jest słaba), lecz uzupełnienie utraconej w czasie wysiłku energii oraz pomoc w zwiększeniu masy mięśniowej.
    Izotoniki mają za zadanie wyrównać poziom wody i elektrolitów, utracone z potem w czasie wysiłku lub stresu. Gaszą one pragnienie, nawadniają organizm, uzupełniają  w minerały. Stosuje się je w czasie lub po ćwiczeniach. Nie należą one do napojów energetyzujących, gdyż w stosunku do nich mają mało cukru.
    A co o nich sądzę?
    Osobiście staram się ich unikać. Najczęściej słodzone są jakimś paskudztwem, tak sztucznym i chemicznym, że od samego czytania składu boli głowa. A trzeba się nieźle naczytać, żeby znaleźć przyzwoity produkt, nie zagrażający naszej wątrobie czy nerkom.
    Jak je zdrowo zastąpić?
    Osobiście preferuję następujące rozwiązanie: 2 butelki 1500 ml przegotowanej wody, do jednej pół łyżeczki soli, do drugiej łyżka miodu, tak przygotowane „napoje” wypijać naprzemiennie w czasie wysiłku. Dzięki temu mamy pewność, że to co pijemy posłuży, a nie zaszkodzi. Zawsze jestem zwolennikiem zasady, że wolę coś wolniej przygotowywanego, ale zdrowego i bezpiecznego. Ze zrozumiałym (nie tylko dla biochemików) składem.

Co dobrego z apteki?

  1. Orsalit
    Występuje w różnych wersjach, wiekowych, smakowych i funkcyjnych.
    Orsalit dla dorosłych to doustny płyn nawadniający cytrynowo-malinowy, przeznaczony do stosowania w stanach odwodnienia organizmu. Uzupełnia płyny i składniki mineralne. W składzie: glukoza 1,62 g, cytrynian 0,22 g, chlorki 0,18 g, sód 0,14 g, potas 0,08 g.
    Orsalit bananowy / malinowy dla niemowląt od 6. miesiąca życia, dzieci i osób dorosłych. Produkt może być spożywany przez diabetyków, konieczna jest jednak kontrola poziomu cukru we krwi. W składzie glukoza 1,62 g, sód 0,14 g, cytryniany 0,19 g, chlorki 0,18 g, potas 0,08 g.
    Orsalit plus smektyn ma aromat malinowy. W składzie glukoza jednowodna, smektyn dwuoktanościenny 0,75 g (gramatura pozostałych składników j.w.) , cytrynian sodu, chlorek sodu, chlorek potasu.  Preparat skraca czas trwania biegunki, łagodzi objawy biegunki, ochrania błonę śluzową żołądka i jelit w trakcie biegunki, adsorbuje szkodliwe czynniki wywołujące biegunkę, uzupełnia płyny i składniki mineralne.
    Orsalit drink jest środkiem spożywczym specjalnego przeznaczenia medycznego do postępowania dietetycznego w stanach odwodnienia organizmu, szczególnie podczas biegunki lub wymiotów oraz w sytuacjach, w których występuje ryzyko odwodnienia. Przeznaczony dla osób powyżej 3-go roku życia. W składzie woda, glukoza jednowodna 1,45 g, cytrynian sodu, chlorek sodu, chlorek potasu, regulator kwasowości (kwas cytrynowy), substancje konserwujące (benzoesan sodu, sorbinian potasu), substancja słodząca (sukraloza), aromat truskawkowy. To płyn gotowy do spożycia, a nie saszetki wymagające rozpuszczania jak produkty powyżej.
    Orsalit nutris to proszek do rozpuszczania malinowo – jagodowy. Do standardowego składu Orsalitu dodano białko pochodzące z mleka krowiego – laktoalbuminę 0,20 g. Laktoalbumina dostarcza aminokwasów egzogennych, czyli aminokwasów, które nie są wytwarzane przez organizm człowieka i muszą być podane wraz z pożywieniem, pełni zatem funkcje odżywcze. Dzięki innowacyjnej formule, słony smak jest słabo wyczuwalny. Przeznaczony od 6 miesiąca życia. Nie może być spożywany przez osoby uczulone na białka mleka.
  2. Smecta
    Skład – Diosmektyt: 3 g na saszetkę, glukoza jednowodna, sacharynian sodu, aromat waniliowy, aromat pomarańczowy. Preparat stosowany w leczeniu ostrej i przewlekłej biegunki u dorosłych i dzieci.
  3. Jonolit
    W składzie glukoza, cytrynian sodu, chlorek sodu, chlorek potasu, aromat, substancja przeciwzbrylająca: dwutlenek krzemu, substancja słodząca: sacharyny. 200 ml płynu przygotowanego zgodnie z instrukcją zawiera: 4 g glukozy, 379 mg cytrynianu, 355 mg chlorków, 276 mg sodu, 157 mg potasu. Smak tutti-frutti. Od 3-go roku życia.
  4. Acidolit
    W składzie glukoza bezwodna 1,55 g, cytrynian sodu dwuwodny 0,19 g, chlorek sodu, chlorek potasu. Bezsmakowy proszek do rozpuszczania, dla niemowląt.
  5. ALE HydroSalt
    Przeznaczony jest do uzupełniania strat elektrolitów zachodzących podczas wysiłku fizycznego, w wyniku procesów intensywnego pocenia, jak również w wyniku biegunek i wymiotów. To kapsułki zawierające chlorek sodu 250 mg, chlorek potasu 80 mg, chlorek wapnia 40 mg, cytrynian magnezu 15 mg.
  6. Humana Elektrolit
    W składzie glukoza, maltodekstryny, chlorek sodu, cytrynian potasu, cytrynian sodu, naturalne aromaty (smak koperkowy).
  7. Litorsal
    Litorsal to preparat w postaci tabletek musujących o smaku cytrynowo – miętowym, który gasi pragnienie, pomaga uzupełniać niedobory płynów i składników mineralnych, a dzięki temu zachować równowagę wodno – elektrolitową organizmu. Zdrovit Litorsal przeznaczony jest dla młodzieży i osób dorosłych. W składzie glukoza (400 mg), dwuwodorofosforan potasu, substancja wypełniająca: sorbitol, witamina C (60 mg), aromaty, substancje słodzące: cyklaminian sodu (264 mg), aspartam i acesulfam K, barwniki: ryboflawiny-5-fosforan.
  8. Hipp ORS 200
    Preparat HiPP ORS 200 to gotowy do spożycia kleik marchwiowo-ryżowy, nawadniający, o specjalnej kompozycji składników odżywczych i mineralnych, dostosowanej do regulacji zaburzonej gospodarki wodno-elektrolitowej. Dla niemowląt po 4. miesiącu, do postępowania dietetycznego podczas biegunki. W składzie woda, marchew 26%, grysik ryżowy 2%, syrop glukozowy, sól, substancje wzmacniające – cytrian sodu i cytrian potasu, regulator kwasowości – kwas cytrynowy.
  9. Hydronea citron
    W składzie glukoza, chlorek sodu, kwas cytrynowy, chlorek potasu, cytrynian sodu, naturalny aromat cytrynowy, substancje słodzące: aspartam i acesulfam K. Przeznaczony jest dla dzieci powyżej 3 roku życia i dorosłych. Preparat zapewnia uzupełnienie niedoborów wodno-elektrolitowych, co może być konieczne w stanach odwodnienia organizmu w przebiegu biegunki i wymiotów lub w przypadku dużego wysiłku fizycznego.
  10. Riposton
    W składzie glukoza, chlorek sodu, kwas cytrynowy, chlorek potasu, cytrynian sodu, naturalny aromat cytrynowy, substancje słodzące: aspartam i acesulfam K. Do postępowania dietetycznego we wszelkich stanach odwodnienia organizmu, a zwłaszcza w wyniku nadużycia alkoholu, wymiotów, wysiłku fizycznego.
Hydronea citron i Riposton

Hydronea citron i Riposton

Zatem szklanki w dłoń i na zdrowie!!!

Pozdrawiam, Euceryna*

 

6 komentarz

  1. aniela napisał(a):

    odkąd na świat przyszły nasze dzieci jesteśmy wierni orsalitowi, podajemy go w razie biegunki czy wymiotów, u siebie również stosujemy ten dla dorosłych by szybciej dojść do formy po biegunce, fajnie że mam tyle możliwości, na początku był bezsmakowy, później stosowaliśmy nutris a teraz starsza córka lubi bardzo orsalit drink co nie ukrywam jest bardzo wygodne

  2. Marcin napisał(a):

    O matko, pani Paulino…
    „Poza nawodnieniem dostajemy w prezencie idealny start metabolizmu i jeden z elementów odkwaszenia organizmu.”
    Organizm składa się z wielu przedziałów o różnych wartościach pH. Które konkretnie przedziały ulegają wg pani „zakwaszeniu”?

    „Bogate w wodę są także owoce. Jednak nie każdy może sobie na nie pozwolić, gdyż najczęściej te najbardziej „wodniste” są najsłodsze, więc cukrzycy nie mogą się nimi nacieszyć.”

    Absolutnie mogą! Wiele badań obala ten mit.

    „Dobrym nawadniaczem są zupy warzywne. To same korzyści! Ogrzewają organizm, nawadniają, witaminizują, odkwaszają, są zdrowe i pożywne. Oczywiście nie mówimy tu o tłustych bulionach na śmietanie, ale o wywarach pełnych warzyw, z odrobiną mięsa i dobrego tłuszczu.”
    Pominę milczeniem…

    „Na pewno w temacie nawadniania warto wspomnieć o napojach izo- i hipertonicznych,”
    Nie warto! Absolutnie nie polecane dla osób leczących odwodnienie w biegunkach/wymiotach.

    „Osobiście preferuję następujące rozwiązanie: 2 butelki 500 ml przegotowanej wody, do jednej łyżka soli, do drugiej łyżka miodu”

    ŁYŻKA soli? 15mg? To jakieś 300% dozwolonej dziennej normy.

    Dyplom magistra farmacji zobowiązuje do staranniejszego przygotowania naukowo sprawdzonych informacji.

    • euceryna napisał(a):

      Dziękuję za opinię i udział w dyskusji. Pewne kwestie jednak wymagają drobnego wyjaśnienia!
      Post powstał po konsultacji z dietetykiem i trenerem biegaczy. Nie jestem specjalistką w tych dziedzinach, więc cytuję ekspertów!
      1.”W litrze potu może znajdować się nawet 4 g soli, a aktywny sportowiec traci go nawet 3 litry dziennie”. Stąd takie ilości. Ale wyedytuję, żeby zejść z dawek dla „sportowców” na ilości dla „cywili”.
      2. Nie spotkałam jeszcze diabetologa, który polecałby cukrzykom spożywanie sporych ilości owoców. W diecie antycukrzycowej też są one ograniczane.
      3. Hipertoników i izotoników nie polecam w ogóle, jak pisałam w poście! Warto o nich NAPISAĆ, żeby Pacjent wiedział co to jest, czym się one różnią, co mają w składzie i kiedy ewentualnie po nie sięgnąć.

      Pozdrawiam, E*

    • ajo napisał(a):

      „Poza nawodnieniem dostajemy w prezencie idealny start metabolizmu i jeden z elementów odkwaszenia organizmu.” Panie Marcinie-w diecie przecietnego polaka nie ma zachowanej rownowagi kwasowo-zasadowej. Polecam rano pic wode z cytryna ( cytryna mimo ze ma odczyn kwasny to w organizmie dziala zasadotworczo).

  3. Marcin napisał(a):

    Pani Paulino,
    pisze pani wspaniale, bardzo podoba mi się pani konsekwencja. Trzymajmy się jednak logiki:
    3 litry potu x 4g soli =12g
    co wymaga uzupełnieniem
    3 litrami płynów, gdzie wg Pani przepisu znajdzie się 45g soli!

    Pani Paulino, a co Pani myśli np o tym badaniu:
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23497350
    „CONCLUSIONS:
    A recommendation to reduce fruit intake as part of standard medical nutrition therapy in overweight patients with newly diagnosed type 2 diabetes resulted in eating less fruit. It had however no effect on HbA1c, weight loss or waist circumference. We recommend that the intake of fruit should not be restricted in patients with type 2 diabetes.”

    Pozdrawiam Panią serdecznie
    Marcin

Dodaj komentarz