Słońce – OCZYwisty problem

Słońce – OCZYwisty problem

Słońce – OCZYwisty problem

Cześć!

Lato w pełni, wszyscy cieszymy się z ciepła, słońca, urlopów i czasu na świeżym powietrzu. Ale taka aura jest pełna pułapek, przed którymi warto się ochronić. O konieczności nawadniania pisałam już jakiś czas temu (zapraszam tutaj: http://euceryna.pl/odwodnienie-organizmu-garsc-cennych-porad/ ). Problemy skórne i filtry przeciwsłoneczne też już były (zapraszam tutaj: http://euceryna.pl/filtry-przeciwsloneczne-stosowac-czy-nie/).

Dziś skupię się na kolejnym letnim zagadnieniu – wpływie słońca na oczy. Temat ważny, ale często zaniedbany. Większość osób zdaje sobie sprawę ze szkodliwego działania promieni UV na skórę, ale jego wpływ na oczy jest pomijany. A szkoda, bo konsekwencje tej niewiedzy są naprawdę przykre.

Zapraszam na post: „Słońce – OCZYwisty problem”.

W czasie słonecznego dnia do oka dociera ok. 10 x więcej światła, niż jest wymagane do prawidłowego widzenia. Promieniowanie UVA i UVB powoduje powstawanie wolnych rodników, które uszkadzają białka i lipidy struktur komórkowych. Długotrwała emisja promieniowania na oczy powoduje degradację nienasyconych kwasów tłuszczowych w oku i zaburzenie funkcji fotoreceptorów. Prowadzi to z czasem do uszkodzenia wzroku. Początkowym skutkiem promieniowania jest ból, pieczenie, światłowstręt, obrzęk powiek, zaczerwienienie spojówek. Z czasem może dojść do zaburzeń takich jak zaćma fotochemiczna, świetlne zapalenie lub uszkodzenie rogówki, zapalenie spojówek, rak skóry wokół oczu, skrzydlik (pogrubienie spojówki w kształcie skrzydeł, ograniczające widzenie). Posiadamy wprawdzie liczne mechanizmy obronne, ale z wiekiem maleje ich skuteczność.

UVA I UVB a OCZY

Promieniowanie UVA i UVB pochłaniane jest głównie przez spojówkę, rogówkę i siatkówkę. Tkanki tych struktur mają niestety znikome właściwości regeneracyjne. Do przedniej części soczewki trafia ok. 10% promieniowania, co może prowadzić do pogorszenia wzroku, zaćmy i utraty wzroku. Stopień uszkodzenia siatkówki zależy od miejsca padania promieni. Mniej poważna jest część peryferyjna, natomiast uszkodzenie w dołku środkowym może spowodować trwałą ślepotę. Najbardziej niebezpieczne jest uszkodzenie plamki żółtej w siatkówce.

MECHANIZMY OBRONNE OKA:

  • odruchy – najszybsza ochrona i pierwsza reakcja obronna polegająca na mrużeniu oczu i zmniejszeniu źrenic
  • witamina C– obecna w komorze przedniej oka, jako przeciwutleniacz dla wolnych rodników powstających w skutek promieniowania, w ten sposób chronimy soczewkę, jednak w słoneczne dni poziom witaminy C w tym obszarze bardzo spada
  • pigment w plamce żółtej – pełni funkcje filtra, w jego skład wchodzi luteina i zeaksantyna, ich funkcją jest wychwyt wolnych rodników i absorbcja promieniowania w zakresie fal poniżej 400 nm (oba karotenoidy trzeba dostarczać z pożywieniem, gdyż właściwie nie umiemy ich syntezować)

ZASADY OCHRONY OKA:

  1. Nakrycie głowy

    Obowiązkowe w słoneczny dzień, najlepiej czapka z daszkiem lub kapelusz, chroniący nie tylko oczy, ale całą twarz.

  2. Czas nasłonecznienia

    W czasie letnim należy ograniczyć przebywanie na słońcu w godzinach 10-15, zwłaszcza dotyczy to dzieci i seniorów, a także osób z nadwrażliwością na światło, chorobami oczu, wadami wzroku.

  3. Okulary z filtrem

    Powinny blokować przynajmniej  99% promieniowania UVA, zawsze powinno się wybierać te z certyfikatem ochrony przez UVA i UVB. Nigdy nie należy kupować ich na bazarach i straganach! Fakt, że mają ciemne szkła, nie oznacza, że chronią! Paradoksalnie powodują, że źrenica się rozszerza i do oka trafia więcej światła, niż bez nich. Okulary też nie chronią w 100%, gdyż przechodzą „przez” nie promienie padające obwodowo i te odbite. Dlatego warto rozważyć zakup okularów z polaryzacją.

  4. Soczewki z filtrem

    Należy je rozważyć, jeśli noszenie okularów jest niemożliwe (np. sportowcy – surferzy, pływacy) lub jeśli nie mają one kształtu „sportowego”, czyli odstają od twarzy, nie przylegają do niej, jak okulary kolarskie czy alpinistyczne. Soczewka pokrywa całą rogówkę, skutecznie ją chroniąc. Najlepszą ochronę daje jednoczesne noszenie okularów i soczewek z filtrami.

  5. Dieta

    Powinna być bogata w karotenoidy (luteina, zeaksantyna), antyoksydanty (witamina C, E, beta-karoten), antocyjany.

    O naturalnych źródłach witaminy C pisałam tutaj: http://euceryna.pl/naturalne-zrodla-witaminy-c-czyli-lepsze-zdrowie-na-wiosne/ .
    Beta-karoten jest prekursorem witaminy A, niezbędnej do syntezy rodopsyny (barwnik światłoczuły niezbędny do widzenia o zmierzchu). Znajdziemy go w warzywach i owocach – marchewka, jarmuż, brokuły, sałata, brokuły, szpinak, mango, pomidory, dynia, morele, brzoskwinie, pomidory.

    Witamina A zwiększa produkcje śluzu, nawilża oko, przez co go chroni.

    Antocyjany działają przeciwzapalnie, regenerują rodopsynę, warunkują elastyczność i przepuszczalność naczyń włosowatych. Znajdziemy je w aronii, czarnej porzeczce, czarnej jagodzie, czarnym bzie, żurawinie, czerwonej kapuście. Antocyjany nie są magazynowane, konieczne jest ich stałe dostarczanie w diecie.

    Karotenoidy występują w fotoreceptorach i komórkach nabłonka barwnikowego plamki żółtej. Rekomenduje się spożycie dzienne na poziomie 6 mg, niestety w wielu dietach sięga ona zaledwie 2 mg. Poza tym, że chronią przed UV, zmniejszają też zwyrodnienia plamki żółtej (AMD).
    Luteina
    jest obecna w jarmużu, pietruszce, szpinaku, brokułach, groszku i zielonej sałacie. Im bardziej rozgotowane tym jej więcej.
    Zeaksantyna jest w kukurydzy, zbożach, groszku, surowej marchewce i papryce. Im mniej przetworzone tym lepiej.

    Słońce – OCZYwisty problem - dieta

    Słońce – OCZYwisty problem – dieta

  6. Suplementy diety

    Klarin Aktiv z luteiną – sproszkowany owoc borówki czernicy, ekstrakt z borówki czernicy, kwas L-askorbinowy, luteina 6 mg, bata-karoten, witamina E
    Luteina bio-complex – luteina 20 mg, tauryna, bioflawonoidy, witamina C, cynk, selen
    Nutrof total – omega 3 EPA, DHA, DPA, luteina 10 mg, zeaksantyna 2 mg, resweratrol, cynk, miedź, selen, witamina C i E
    SuperOptic – zeaksantyna 500 mcg, luteina 10 mg, omega 3 DHA, cynk, mangan, miedź, selen, witaminy A, C, E, B1, B2, B3, B6, B12, B9
    Lutezan Omega 3 – omega 3 EPA i DHA, luteina 10 mg, zeaksantyna 2 mg, cynk, miedź, selen, L-glutation
    Gold luteina – DHA, luteina 22g, zeaksantyna 2,2 mg, cynk, witamina A i E
    Maxiluten- luteina 24 mg, róża stulistna, zeaksantyna, beta-karoten, cynk, witamina C
    Luteina max-complex – luteina 30 mg, zeaksantyna, borówka czarna
    Vislea – omega 3 DHA i EPA, luteina 10 mg, zeaksantyna, witaminy C, E, B6, B1, B2, B12, miedź, cynk, selen, foliany, mangan, trokserutyna

Dbajmy o oczy. Tak łatwo, a tak trudno zarazem, patrząc na to, ile osób cierpi na schorzenia oczu nabyte z powodu nadmiaru słońca. Uważajcie na siebie, niech lato dostarczy Wam samych przyjemnych pamiątek :).

Pozdrawiam, Euceryna*

 

Dodaj komentarz