Zapobieganie i leczenie kaca – praktyczne wskazówki

 

Zapobieganie i leczenie kaca - alkohole

Zapobieganie i leczenie kaca – alkohole

Cześć!

Właśnie wkraczamy w okres karnawału, czasu pełnego zabaw, tańców, spotkań towarzyskich, balów, ogólnie pojętych imprez. Niemal każdej z nich towarzyszyć będzie, poza muzyką i wspaniałymi współbiesiadnikami, alkohol. Zabawy wielokrotnie kończą się wraz ze świtem, a wtedy właśnie, zamiast regenerującej drzemki (lub tuż po niej) dopada nas często przysłowiowy „kac”. Zapraszam zatem na post o tematyce: „Zapobieganie i leczenie kaca – praktyczne wskazówki”.

Ale skąd on się bierze i co to właściwie jest (tak fizjologicznie)?

Otóż ogólnie mówiąc KAC (z języka niemieckiego Katzenjammer, inaczej „ Nabyty Zespół Dnia Poprzedniego”, „Syndrom Wczorajszego Dnia„) to złe samopoczucie występujące kilka godzin po spożyciu nadmiernej ilości alkoholu. Zawarty w napojach mniej lub wyżej procentowych etanol zmienia metabolizm całego organizmu, prowadząc do fizjologicznych patologii.

Zaburzenia fizjologiczne:

  • odwodnienie prowadzące do wyschnięcia gardła i ust
  • ból głowy z powodu popękanych naczyń krwionośnych
  • zaburzona praca serca na skutek mikro arytmii
  • hipoglikemia prowadząca do osłabienia i zmian nastroju
  • nudności spowodowane opóźnionym trawieniem
  • zaburzenia pracy nerek prowadzące do zwiększonego wydalania moczu
  • wymioty, nudności i bóle brzucha wynikające z zaburzeń trzustki (zwiększone wydzielanie soków trawiennych)
  • słabość mięśniowa wynikająca z odwodnienie i hipoglikemii
  • zaburzenia CUN prowadzące do nadmiernego pocenia się, drgawek, nadwrażliwości na światło, dźwięk i dotyk

A ile można wypić, żeby rano obudzić się bez kaca?

To niestety ciężkie pytanie, bezpieczną dawkę można ustalić tylko testując na sobie. Przyjmuje się, że kobieta bez żadnych złych konsekwencji może wypić jedną porcję alkoholu, czyli: 0,33 l piwa, 150 ml wina lub 50 ml wódki. Mężczyzna może podwójną porcję. I wcale nie wynika to ze słabej głowy płci pięknej, ale z różnic metabolicznych i wagi. Reakcje poalkoholowe to także sprawa genetyki.

Dla wielu osób ważnym aspektem jest też kaloryczność alkoholu. Niestety nie mam tu dobrych wieści, odchudzającym zakrapiane imprezy powinny z głowy wyparować. Dlaczego?

Zawartość kaloryczna niektórych alkoholi:

  • Ajerkoniak – 50 kcal / kieliszek
  • Gin – 75 kcal/kieliszek
  • Koniak – 115 kcal/ kieliszek
  • Margharita – 850 kcal
  • Mohito – 245 kcal
  • Pilsner – 145 kcal/ 0,3 l
  • Piwo bezalkoholowe – 80 kcal/ 0,3 l
  • Piwo (jasne, ciemne) – 230 -250 kcal / 0,3 l
  • Porter – 300 kcal / 0,3 l
  • Wódka – 60-75 kcal / kieliszek
  • Wino białe wytrawne – 80 kcal / kieliszek
  • Wino białe słodkie – 110 kcal / kieliszek
  • Wino czerwone wytrawne – 80 kcal – kieliszek
  • Wino czerwone słodkie – 115 kcal/ kieliszek

Jak zapobiegać kacowi, czyli co warto zrobić PRZED:

  • wyśpij się przed imprezą, nawet krótka drzemka tuż przed jest pomocna, bo zregeneruje organizm, po całym dniu pracy
  • tuż przed wyjściem zjedz spory posiłek, najlepiej tłusty, nie bez powodu koledzy zawsze mówią, że konieczny jest „dobry podkład”, jeśli nie masz czasu w domu, zacznij imprezę treściwym posiłkiem, a nie garścią chipsów
  • przez cały dzień jedz produkty bogate w witaminę C (na śniadanie żurek, na obiad kapuśniak, zagryzaj kiszonym ogórkiem, plastrami cytryny, czarnymi porzeczkami, możesz też suplementować się witaminą C 1000 mg lub Acerolą)
  • nie pal papierosów cały dzień, a zwłaszcza na zabawie (nikotyna potęguje zatrucie alkoholowe)
  • zdecyduj się na jeden rodzaj trunków, mieszanie sprzyja tzw. „kacom gigantom”
  • przez cały dzień i po imprezie jedz kapsułki z florą bakteryjną, dla osłony przewodu pokarmowego

Jak pić, żeby uniknąć kaca, czyli co robić W TRAKCIE picia:

  • wypijaj 1 drinka minimum co 20-30 minut (tyle czasu potrzeba na wchłonięcie danej porcji alkoholu)
  • nie mieszaj, a jeśli już mieszasz zacznij od słabszych i kontynuuj coraz mocniejszymi. Istnieją też połączenia „ryzykowne”, czyli wódka + wino, piwo + wino, wódka + szampan
  • nie przetrzymuj alkoholu w ustach, unikaj picia przez rurkę, alkohol wchłania się wtedy z jamy ustnej i błyskawicznie uderza do „głowy”
  • unikaj gazowanych płynów i wody, bąbelki powietrza „rozpychają” żołądek, zjesz przez to mniej i alkohol zaszkodzi Ci bardziej
  • po każdej porcji alkoholu wypij szklankę wody, lub innego napoju, ale bez alkoholu i cukru
Zapobieganie i leczenie kaca- siemię lniane, woda z cytryną, witamina C.

Zapobieganie i leczenie kaca- siemię lniane, woda z cytryną, witamina C.

Jak leczyć kaca, czyli co robić PO:

  • tuż po zabawie, w drodze do łóżka ponownie łyknij witaminę C
  • wypij 2 szklanki wody (zahamujesz odwodnienie i suchość w ustach)
  • śpij przy otwartym oknie
  • wypij siemię lniane (zalane wodą ciepłą – nawodni to organizm i osłoni śluzami ścianę przewodu pokarmowego, „naprawiając” uszkodzenia wywołane alkoholem, o tym przeczytasz też tutaj: http://euceryna.pl/10-nietypowych-sposobow-typowe-dolegliwosci/)
  • po przebudzeniu weź chłodny, orzeźwiający prysznic
  • pij dużo niegazowanej wody mineralnej (hamuje odwodnienie), napoje izotoniczne (uzupełnią minerały utracone w skutek nadmiernej diurezy), sok pomidorowy (potas wspomoże układ nerwowy, ugasi skurcze mięśni), kawę (łagodzi migrenę, ale zrezygnuj z niej przy kłopotach żołądkowych, bo może go podrażnić, ponadto kawa odwadnia, więc nie zapomnij o szklance wody uzupełniającej płyny)
  • nie pij mleka (po takim napoju na pewno znów zwymiotujesz, nasilając w ten sposób dyskomfort i odwodnienie)
  • do słodzenia używaj tylko miodu (fruktoza przyspieszy spalanie alkoholu)
  • zjedz posiłek, najlepiej jajecznicę albo rosół z makaronem i marchewką
  • nie stosuj nadmiernie leków, ich działanie będzie zaburzone alkoholem
  • nie łykaj aspiryny, bo zwiększysz ryzyko choroby wrzodowej
  • nie łykaj paracetamolu, bo w połączeniu z alkoholem uszkodzi wątrobę
  • idź na spacer, rozgoń czarne myśli, zaburzenia nastroju, koncentracji, dotleń się
  • wypij klina tylko jeśli jest naprawdę bardzo źle, ale niech to nie będzie powtórka z wczoraj, kieliszek dobrej gatunkowo wódki lub mała szklanka piwa wystarczy (wątroba zajmie się jego metabolizmem, a „wczorajszy” alkohol zostanie wydalony, poza tym piwo jest gorzkie, dobrze wpłynie na trawienie)
Zapobieganie i leczenie kaca

Zapobieganie i leczenie kaca

Niestety, 100% skutecznego leku na kaca jeszcze nie wynaleziono. Wiele osób, mimo iż zastosuje się do zasad: „Zapobieganie i leczenie kaca – praktyczne wskazówki” nie uniknie Syndromu Wczorajszego Dnia. Ale może to i dobrze? Dzięki temu zamiast pić do upadłego codziennie, po każdej przesadzonej imprezie mamy przez jakiś czas spory wstręt do alkoholu, oczywiście nie bez korzyści dla całego organizmu. Taki swoisty mechanizm obronny! Kolejny dowód na to, że natura wie co robi.

 Udanych karnawałowych szaleństw, a przy okazji dużo zdrowia i Szczęśliwego Nowego Roku, życzy Euceryna*

 

 

9 komentarz

  1. Polowanie na zdrowie napisał(a):

    Nie piję, ale z tego co wiem to sylimaryna jest dobra na kaca :-P. Zwłaszcza jak się zażywa już przed upiciem.

  2. Patrycja napisał(a):

    A ja zawsze myślałam, że to ibuprofen jest toksyczny gdy się go zażywa na kaca, gdzieś to przeczytałam, a tu wychodzi, że paracetamol.

  3. Mat napisał(a):

    Przed rozpoczęciem imprezowania dobra jest łyżka stołowa czystej oliwy. Może niezbyt smaczne, ale chroni 🙂

  4. a napisał(a):

    Z tym tłustym jedzeniem i alkoholem to nie jest taka oczywista sprawa – połączenie często prowadzi do zapalenia trzustki.

    • euceryna napisał(a):

      Z doświadczeń moich Pacjentów – pomaga. Kupuje się albo proszek i rozpuszcza w wodzie, albo roztwór 5% i pije gotowy. Pozdrawiam, E*

Dodaj komentarz